Maturitné témy

 

 

  Ukážky monitorovacích testov z dejepisu
1.

 

Popis maturitného zadania z dejepisu:

 

svetové dejiny približne 55 %,

národné dejiny približne 45 %.

 

Všeobecné pomôcky:

  1. Atlas svetových dejín
  2. Dejepisné atlasy pre základné školy a gymnáziá
  3. Z prameňov našich dejín

Hodnotenie:

 

Každá úloha maturitného zadania sa hodnotí známkou 1 – 5.

Váha hodnotenia jednotlivých úloh  je 3 : 4 : 3

 

Ukážka maturitného zadania:

 

Charakterizujte vnútorné pomery a zahraničnú politiku uhorského štátu vo vrcholnom stredoveku.

  • Uveďte dva znaky, vystihujúce vnútorné pomery i zahraničnú politiku za vlády posledných Arpádovcov, dynastie Anjouovcov a Žigmunda Luxemburského
  • Priblížte renesančný charakter vlády Mateja Korvína

     

  • Charakterizujte vládu Jagelovcov v Uhorsku
  • Ukážte a opíšte na historickej mape územie Uhorska vo vrcholnom stredoveku

Pomôcky: Atlas svetových dejín, Pravek – Stredovek I,VKÚ Harmanec 1996, str. 29, mapa č. 42, str. 31, mapa č. 45

 

Opíšte jednotlivé stavovské povstania v Uhorsku

  • Zdôvodnite príčiny stavovského odboja proti Habsburgovcom
  • Priblížte priebeh najvýznamnejších povstaní stavov
  • Charakterizujte vplyv reformácie na uhorské stavy
  • Uveďte 1-2 kladné momenty reformácie a protireformácie

 

Opíšte priebeh udalostí novembra 1989 a zhodnoťte vplyv nežnej revolúcie na zrútenie komunistického režimu v Československu v roku 1989

 

  • Vysvetlite pojem „nežná revolúcia“
  • Analyzujte obrazový materiál

Pomôcky: Obrazový materiál-Kováč, D.: Storočie svetla–storočie temna,Vydavateľstvo Q 111, 2000, str. 194 

 

Úloha č. 1 – Úloha je zameraná na vedomosti a porozumenie. V úlohe je presne určený pojem, fakt, definícia, historický jav alebo proces, o ktorom má žiak preukázať svoje vedomosti, a je určená učebná pomôcka a spôsob práce s ňou, napr. historická mapa a opis, čo má žiak urobiť (prevláda forma monológu).

 

Úloha č. 2 – Úloha je zameraná na aplikáciu a analýzu. V úlohe sa presne definuje, čo sa od žiaka očakáva, napr. klasifikovať historické udalosti, porovnať dva historické javy alebo procesy alebo viac historických javov alebo procesov, určiť príčiny alebo dôsledky jedného historického javu alebo procesu alebo viacerých historických javov alebo procesov a pod. K úlohe je určená aj učebná pomôcka (historická mapa, historický prameň, graf, karikatúra a pod.) a opis, čo má žiak urobiť (prevláda forma dialógu s členmi predmetovej maturitnej komisie).

 

Úloha č. 3 – Úloha je zameraná na syntézu historických javov, procesov a udalostí. Od žiaka sa požaduje kritické posúdenie uvedených historických obsahov a preukázanie schopnosti zovšeobecňovať a zaujať hodnotiace postoje k minulosti. Žiak má preukázať schopnosť pracovať s historickými prameňmi, zručnosti orientovania sa v čase a priestore.

 

Zastúpenie jednotlivých tematických okruhov v úlohách maturitných zadaní pre obe úrovne je takéto:

5 % – 10 % úvod do vyučovania dejepisu a pravek,

10 % – 20 % starovek,

10 % – 20 % stredovek,

25 % – 35 % novovek,

30 % – 40 % dejiny 20. storočia